Gezonde tips voor de feestdagen (én daarna)

December is voor veel mensen een moeilijke tijd om gezond te blijven eten en drinken: snoepgoed tijdens Sinterklaas, kerstkransjes, kerststol, oliebollen, wijn en de Kerstdagen vol met familie ontbijtjes, lunches en diners.

Lekker, maar gezond eten schiet er helaas vaak bij in als we eenmaal beginnen met snoepen. Veelal verschuilen we ons achter het voornemen om in januari gezond te gaan eten. Een excuus om de hele maand los te gaan.

Hoe kun je anders omgaan met deze verleidingen en nu al een stap zetten naar een gezondere levensstijl?

9 Gezondheidstips:

  1. Verminder de verleiding tot snoepen door veel vezels (bv. tomaten of rouwkost) en eiwitten te eten. Hierdoor ben je sneller en langer verzadigd.
  2. Haal de gezonde variant in huis van boter; biologische roomboter en/of kokosvet. Deze verzadigde vetten brengen je hormonen in balans, in tegenstelling tot margarines. De onverzadigde vetten van margarines zijn van nature vloeibaar. Echter, om deze goed smeerbaar te maken, worden de vetten met schadelijke transvetzuren gehard. Goed om te weten: kokosvet is niet alleen gezonder, het is ook nog eens het enige vet wat je lichaam niet opslaat als vet.
  3. Beperk het eten van gluten zoals tarwe, spelt en rogge. Kies liever voor gezondere glutenvrije varianten zoals rijst, boekweit, quinoa, haver, mais. Dit zal je darmen en je hormonale balans verbeteren. Moeite om pasta van je menu te schrappen? Nergens voor nodig, je kan je pasta gewoon vervangen door glutenvrije pasta gemaakt van mais, boekweit of rijst (o.a. verkrijgbaar bij de natuurwinkel of de grotere AH’s).
  4. Laat kant- en klare producten staan en voedingsmiddelen waar E621 in zit. Deze synthetische smaakmaker wordt aan duizenden levensmiddelen toegevoegd en zorgt voor meer vetopslag. Tip: kruid je eten zelf (bij voorkeur met verse kruiden en niet met gemixte kruiden waar ook weer E-nummers aan toegevoegd zijn) en gebruik biologische, gistvrije bouillonblokjes voor soepen en jus.
  5. Kies bij het bereiden van aardappels eens voor de zoete aardappel, oftewel bataat. Dit zal je suikerspiegel minder doen stijgen.
  6. Kies bij gerechten met vlees voor (bio)rundvlees en biologische kip. Varkensvlees is moeilijker te verteren en zorgt voor veel mensen voor een reactie in de darmen.
  7. Vergeet niet om gezonde vetten te eten, deze verbeteren je hormonale balans (lees: minder vetopslag). Gezonde vetten vind je onder andere in vette vissoorten zoals zalm, makreel en haring, chiaazaad, ongebrande noten, avocado en olijfolie extra virgin.
  8. Als je voor alcohol kiest, ga dan voor een biologische wijn. Nergens worden meer gifstoffen gebruikt als bij het bespuiten van druiven. Wil je qua drinken iets gezonders en originelers op tafel zetten? Kies dan eens voor kokoswater. Tip: kokoswater staat erg feestelijk in een karaf met ijsklontjes en citroen.
  9. Koemelkproducten (lactose en caseïne) zijn moeilijk te verteren, geven veel darmproblemen en een hormonale disbalans. Kies eens voor gezondere kazen zoals geitenkaas en (buffel)mozzarella en vervang de melk door havermelk (oat milk), rijstemelk, amandelmelk of kokosmelk.
2017-10-11T15:32:53+00:00